دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

تقریبا 40 سال از اختراع نخستین تلفن همراه دستی توسط مارتین کوپر می‌گذرد.

 بی‌شک خود او نیز فکرش را هم نمی‌کرد وسیله‌ای که منحصرا برای برقراری تماس تلفنی اختراع کرده، روزی این همه کاربردهای گسترده داشته باشد. گذشت زمان موبایل‌ها را مانند فلزات آبدیده مقاوم کرد تا در برابر هرگونه فناوری جدید دوام بیاورند. امروزه دیگر تلفن همراه صرفا تلفن همراه نیست و می‌تواند برای شما نقش یک وسیله پیام‌رسانی، یک دوربین، کنسول بازی، ماشین‌حساب، ساعت، دستیار شخصی، رادیو و حتی دستگاه مسیریاب باشد. بی‌شک برخی از کاربران در مورد تمامی کاربردهای تلفن همراه بی‌اطلاع هستند یا اصلا از آنها استفاده نمی‌کنند؛ به‌طور مثال کاربرانی هستند که از تلفن همراهشان فقط برای برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام استفاده می‌کنند پس شاید اصلا برایشان مهم نباشد که تلفن همراهشان قابلیت ارسال ای‌میل دارد یا نه یا برخی دیگر که علاقه زیادی به بازی با موبایل دارند، پردازنده گرافیک، تعداد پیکسل‌ها، رابط کاربری و حتی اندازه صفحه‌نمایش و چیدمان کلیدها نیز برایشان اهمیت دارد.

چندی پیش وب‌سایت گفت‌وگوی موبایل از کاربرانش برای شرکت در نظرسنجی‌ای دعوت کرد تا با شرکت در آن، نظرات خود را در مورد پرکاربردترین قابلیت‌های تلفن همراه بعد از برقراری تماس تلفنی بیان کنند.نتایج به دست آمده نشان داد ارسال پیام کوتاه بیشترین درصد آرا را به‌خود اختصاص داده و با کسب حدود یک‌چهارم آرا در صدر امکانات تلفن همراه جای گرفته است. طبق آمار جهانی در سال 2011 حدود 6/1هزار میلیارد پیام متنی ارسال شده است؛ یعنی 192هزار پیام در هر ثانیه! آمار نشان می‌دهد قابلیت برقراری ارتباط برای کاربران ایرانی نیز از گزینه‌های دیگر، اهمیت بیشتری دارد. قابلیت دریافت و ارسال پیام کوتاه با کسب حدود 23درصد از آرا توانست رتبه اول را در میان قابلیت‌های تلفن همراه به‌خود اختصاص دهد.

پیشرفته شدن تلفن‌های همراه و افزوده شدن قابلیت‌های گوناگون در آنها به جایی رسیده که اکنون حتی از ساده‌ترین گوشی‌ها نیز می‌توان انتظار یک دوربین معمولی و ثبت تصاویر خوب داشت. دوربین‌های تلفن همراه امروزی با قابلیت حمل‌ونقل آسان و عکاسی و فیلمبرداری مطلوب به راحتی توانسته‌اند جای دوربین‌های حجیم و سنگین عکاسی و فیلمبرداری را بگیرند. در نتیجه مردم بیشتر تمایل دارند به جای خرید یک دوربین دیجیتال و یک تلفن همراه ساده، یک تلفن همراه دوربین‌دار داشته باشند؛ یعنی به جای اینکه همان بودجه را صرف خرید دو دستگاه کنند، یک تلفن همراه پیشرفته با قابلیت عکاسی پیشرفته داشته باشند. حدود 19درصد از کاربران ایرانی استفاده از تلفن همراه برای عکاسی در هر موقعیت و مکانی را به دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای اما دست‌و‌پا‌گیر ترجیح می‌دهند.

گوش دادن به موسیقی به‌عنوان یک فعالیت روزانه بیشتر در میان نوجوانان دیده می‌شود تا افراد میانسال یا مسن. طبق نتایج مرکز تحقیقاتی Juniper ،موسیقی در موبایل به‌عنوان اصلی‌ترین سرگرمی در تلفن‌های همراه باقی می‌ماند. این گزینه سومین قابلیت پرکاربرد در میان کاربران ایرانی تلفن همراه است. بررسی‌ها نشان داده بیش از 16درصد از ایرانی‌ها نیز بیش از پیش به موبایل‌های خود به‌عنوان یک ابزار همراه برای گوش دادن به موسیقی تکیه می‌کنند. گزینه‌های دیگری چون برنامه‌های کاربردی، بازی، مسیریابی و وب‌گردی در رده‌های بعدی اولویت هستند. تعداد کمی از کاربران نیز ارسال ای‌میل و مدیریت وظایف را به‌عنوان کاربردهای اصلی تلفن همراه می‌دانستند. البته اینها بستگی به موقعیت شغلی افراد و میزان ارتباط آنها با جامعه دارد.

پر کاربردترین قابلیت‌های تلفن همراه از نظر کاربران ایرانی
ارسال و دریافت پیام کوتاه 22/85درصد
عکاسی و فیلمبرداری 19/15درصد
گوش دادن به موسیقی 16/15درصد
برنامه‌های کاربردی 10/97درصد
بازی با موبایل 9/56درصد
مسیریابی و نقشه 8/57درصد
وب‌گردی 7/12درصد

کد خبر 180955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز